UmiAishah’s Bio

Seorang insan biasa yang mendambakan kasih TuhanNYA dalam setiap taklifan sebagai suri kepada Ahmad Syafiq Jusoh dan umi kepada Nurul Ain. Mendirikan rumahtangga pada 14 April 2010 dan bergelar umi pada 28 Ogos 2011. Sedang bermusafir mengutip mutiara ilmu bersama keluarga di Universiti Yarmouk, Jordan dalam bidang Bahasa Arab dan Kesusasteraan .

UmiAishah’s Friends

Daily Archives: 17/08/2009

bahayanya bahan kimia dalam produk kecantikkan

kulit muka memerlukan penjagaan yang sangat rumit..dan pengetahuan tentang ni sangat bnipis dalam masyarakat kita..saya telah menjadi salah seorang mangsa..muka saya rosak..4 minggu lepas air dirumah saya karat tapi redah gal la coz nak amik wuduk..tgk2 bbrp hari lepas 2 muka saya naik biji-biji macam jerawat tapi bukan..namenya milia..kotoran yang terperangkap dalam kulit..dan kulit saya jadi kering, mengelupas dan kusam..
mak saya mula bimbang tengok perubahan pada anaknya ni..jadi mak bawa saya ke Zai’s Beauty Formula hasil ciptaan Dr. Tunku Zaidar bt Tunku Zainal Abidin di sek 9 shah alam..dan saya telah menjalani treatment muka disana..alhamdulillah ade perubahan yang positif dan dari sana juga lah saya dapat mengetahui tentang bahayanya bahan-bahan kimia dalam produk kecantikkan yang terdapat dipasaran..dan saya tergerak hati untuk berkongsi maklumat dan pengetahuan ni pada sahabat-sahabat..harap dapat memberi faedah pada sahabat-sahabat…
kerosakan kulit boleh berlaku akibat dari beberapa faktor. Faktor kerosakan kulit muka kita ade banyak..antaranya ialah :
1. usia
2. cuaca
3. pencemaran
4. produk kecantikan yang mengandungi bahan kimia yang merbahaya.
sy akan huraikan faktor-faktor ini lebih mendalam..yang pertama faktor usia..usia mmg kt xleh nak baiki..sume orang akan tua..tp kita bleh cegah kulit kt mati sblm smpi usianya..sbb 2 penting untuk kita jage sebaik mungkin sejak di zaman remaja..kalau tak muka kita akan ade jeragat..kulit muka kusam dan banyak kedut waktu tua..
faktor yang ke2 ialah cuaca..yang ni pn kita tak bolah ubah cuaca tu..tp kita boleh jge ikut cuaca..tambah2 lagi malaysia yang sentiasa lembap..tau x kawan2..untuk org malaysia..yang tiada 4 musim mcm negara lain..sunblog yang gunakan SPF 30 masih belum cukup untuk lindung kulit dari terbakar kalau di malaysia..coz SPF 30 tue untuk orang yang duduk di negara 4 musim..iklim disana kering..di malaysia iklim lenbap..
faktor yang ke3 plak ialah pencemaran..yang ni lagi hebat..tambah-tambah lagi dimalaysia..mane2 pegi pasti ade pencemaran..negara lain sy tak tau la..pencemaran sgat bahaya untuk kesihatan kita terutama kulit muka..sbg cntoh air karat..macam yang saya cerita di awal perbincangan kita..sebab tu saya tekankan pada sahabat-sahabat untuk wajibkan diri antum untuk cuci muka antum sebelum tido..dan saya galakkan antum guna air tapis/ filter untuk cuci muka..untuk elak jangkitan..
faktor yang ke4 ini yang akan saya huraikan lebih panjang sikit dari faktor yang lain..hati-hati dengan produk yang mengandungi bahan-bahan seperti di bawah..bahan-bahan kimia ini sangat bahaya untuk badan kita..antum bleh cek di botol produk antum…antaranya :-
1. DMDM Hydantoin,
2. Imidazolidinyl urea
3. Allantoin,
4. Diazolidinyl Urea
5. Paraben termasuk methylparaben, ethylparaben, propylparaben, isobutylparaben,
butylparaben dan benzylparaben,
6. propylene glycol/propanediol,
7. butylene glycol
8. Mineral oil
9. petroleum jelly
10. paraffin
11. propylene glycol
12. PEG (polyethylene glycol)
13. steroid
14. AHA (alpha hydroxy acid)
15. clorox (xingat ape name saintifiknya)
bahayanya bahan-bahan ini coz ia boleh menyerap melalui kulit dan masuk dalam badan kita melalui salur darah..selain dari mengakibatkan kulit jadi radang, ekzema, kedut, dan sensitif, bahan merbahaya ini boleh menyebabkan kanser, kecacatan bayi dan kerosakan pada hati, jantung dan buah pinggang. produk yg kita guna seharusnya bebas dari semua bahan kimia yang akan membahayakan kesihatan pengguna itu sendiri….
sekiranya sahabat-sahabat pakai produk pemutih lebih bahaya dari pakai produk yang biasa..coz dalam produk pemutih mesti ada steroid dan clorox..clorox berfungsi untuk memutihkan dan menghakis cela atau parut kita dari kulit..macam cuci baju tu..dan kalau sahabat-sahabat ade pakai produk yang buatkan muka antum mengelupas tapi antum tak rasa sakit pun..saya cadangkan antum tinggalkan produk tu secepat mungkin..steroid digunakan untuk tahan sakit bila pengelupasan berlaku..bahayanya steroid dalam badan kita ialah ia akan merosakkan buah pinggang dan akan menaikkan hormon lebih dari tahap normal..sebab tu sekarang kita dapat lihat perempuan ade misai dll..tu sume kesan dari penggunaan steroid..
selain itu…produk-produk yang da menggunakan ekstrak buah dan bahan pengelupasan enzim juga perlu antum hindarkan..kesan dari produk ni ialah akan menjadikan kulit akan jadi nipis, radang, dan rosak..antaranya :
1. ekstrak buah limau, epal, kiwi (jenis asid citrik)
2. ekstrak buah tebu (asid glikolik)
3. ekstrak buah betik (papain)
4. ekstrak buah nenas (bromelain)
sahabat-sahabat..kesan penggunaan bahan-bahan kimia ini tidak akan kita rasa dalam jangke masa yang singkat..bahan-bahan ini mulai bersifat agresif 10 tahun akan datang..hal ini sama dengan masalah orang yang merokok..dia takkan dapat kanser sehari lepas dia hisap rokok..tp 10 tahun akan datang..senang cakap untuk jangke masa yang panjang la…
walaupun produk-produk ni gne bahan kimia tapi kenapa masih diluluskan dan ade dipasaran kerana tindak balas bahan kimia ni tidak dapat dilihat dan dirasa dalam jangka masa yang pendek..dan kebanyakkan produk tidak akan tulis bahan kimia yang digunakan..
produk luar negara ade badan yang bertanggungjawab menyelidik tahap keselamatan produk tapi kalau produk tempatan belum ada lagi..jadi saya cadangkan antum gunakan tips-tips dibawah..antum bleh gunakan untuk tengok samada ade bahan kimia tak melalui produk yang antum guna..tips-tipsnya ialah : -
1. letakkan krim muka bawah sinaran lampu n kalau antum tengok krim tu nampak berkilat..
2. hidu bau produk yang digunakan n kalau ade bau wangi atau bau ekstrak buah-buahan
3. pencuci muka antum akan berbuih bila dicampur air..
dan saya nasihatkan pada sahabat-sahabat yang pakai produk luar negara seperti loreal, bodyshop, clean n clear, dan johnson..dan bagi produk tempatan pulak ialah seperti sadira, tia emelia, dan sendayu tinggi…tinggalkan produk yang antum gne secepat mungkin kerana bahan-bahan kimia ni ade dalam produk tersebut..
sekiranya antum nak semak samada produk antum guna selamat atau tak..antum bleh lawati laman web http://www.cosmeticsdatabase.com/…satu badan yang menyiasat tentang tahap keselamatan produk-produk ni..tapi more pada barangan luar negara..yang malaysia punya takde..tapi antum leh guna tips yang saya bagi tadi untuk cek produk tempatan.
sekadar ini dulu..saya harap ia kan jadi panduan hidup kita dan sebarkan lah pada sahabat-sahabt yang lain..bersama-sama kita jage amanah allah ini sebaik mungkin..jumpa lagi di lain post..slam buat semua pembaca..
August 2009
M T W T F S S
    Dec »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

UmiAishah’s Comments